112NL app voor noodsituaties
Mensen die niet goed kunnen horen en/of spreken, kunnen via de app 112NL de meldkamer bereiken. De app is ook geschikt voor mensen die de Nederlandse of Engelse taal niet beheersen. Wie de app downloadt, kan daarin persoonlijke kenmerken aangeven. Deze kenmerken worden dan bij een melding meegestuurd aan de meldkamer, zodat de centralisten beter en sneller kunnen helpen.
112NL is de officiële app van de Nederlandse noodhulpdiensten politie, brandweer, ambulance en Koninklijke Marechaussee. Vanaf nu kun je in een noodsituatie ook 112 bellen via 112NL. Als je met 112NL 112 belt, stuur je extra gegevens naar de meldkamer. Hierdoor kan de meldkamer je sneller en beter helpen. Zo kun je al in 112NL aangeven wie je wilt spreken (politie, brandweer of ambulance) en of je niet goed kunt spreken of horen. Als het contact via de telefoon niet goed verloopt, dan kan de meldkamer via 112NL een chatgesprek starten. Bijvoorbeeld als je niet of moeilijk kunt spreken of horen, of als je niet goed Nederlands of Engels spreekt. Bovendien deelt jouw telefoon automatisch je locatie met de meldkamer.
De app is te downloaden via de bekende appstores;
🟢 Google Play Store:
https://lnkd.in/eV-5dPP4
🟢 Apple App Store:
https://lnkd.in/e8WBuhkz